Repertuar

Repertuar Zespołu składa się przede wszystkim, z kilku programów opartych na tradycjach, zwyczajach oraz muzyce, śpiewach i tańcach górali Beskidu Żywieckiego.  Dynamiczne obyrtki, siustany, zabawy pasterskie czy hajduk to najbardziej widowiskowe punkty tych programów. Oprócz walorów taneczno - widowiskowych na uwagę zasługuje również wykorzystanie tradycyjnch i autentycznych instrumentów muzycznych takich jak: długie na 3,5 metra  trombity, rogi i piszczałki pasterskie, okaryny, dudy czy heligonki na których wspaniale grają muzycy z kapeli "Ziemi Żywieckiej".
 
W grupie programów opartych na rodzimym folklorze Górali Żywieckich, na pierwszym miejscu plasuje się najbardziej utytuowany, ten, który otrzymał najwiekszą ilość głównych nagród

Program pt. "Po jarmarku u Kabana".


W widowisku tym, zostaje pięknie oddany klimat zabawy w karczmie do której, po jarmarku tłumnie zdążali mieszkańcy Żywca i okolicy, by uczcić transakcje, zabawić się, potańczyć i pośpiewać.
 
Scenariusz: Marek Koźlik
Choreografia: Marek Koźlik
Współpraca: Adam Adamowski, Krystyna Kwaśniewska
Wybór melodii i opracowanie muzyczne: Jan Brodka


Program "Wawrzyńcowe Hudy"


Jest to widowisko przedstawiające zwyczaj palenia ognisk tzw. "Wawrzyńcowych Hud" w wigilię Świętego Wawrzyńca w nocy z 9 na 10 sierpnia.

Scenariusz wg zapisu Marii Romowicz
Choreografia: Krystyna Kwaśniewska
Wybór melodii i opracowanie muzyczne: Jan Brodka

Program pt. "Zapusty"

Głównym punktem tego programu jest jedyny udokumentowany na Żywiecczyźnie taniec obrzędowy - BON. Taniec ten wykonywany był przez zamężne kobiety na zabawie organizowanej z okazji zakończenia karnawału, czyli w zapusty.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska
Wybór melodii i opracowanie muzyczne: Jan Brodka

Program Zbójnicki pt."Ej, byli my se byli"

Program oparty jest na historycznych zapiskach w "Dziejopisie Żywieckim"  Komonieckiego o grasujących na terenie Żywiecczyzny tzw. Towarzystwach Zbójnickich, których przywódcy m.innymi sławny Bury i Fiedor zwany Proćpokiem z powodu swoich czynów szczególnie zapisali się w historii Żywiecczyzny. W prawie godzinnym przedstawieniu wykorzystano rekwizyty i stroje nawiązujące do epoki w której żyli zbójnicy. Muzyka i tańce są wysoko opracowane artystycznie wręcz na granicy stylizacji. Efekty pirotechniczne dopełniają całości widowiska.

Scenariusz widowiska: Marek Koźlik

Reżyseria i choreografia: Krystyna Kwaśniewska

Muzyka: Jan Brodka

Program pt. "Słynie Żywiec"


W którym Zespół przedstawia tradycje mieszczan i rzemieślników żywieckich, ich tańce związane z wykonywaną pracą i zwyczajami.Tańce te są prezentowane w prześlicznych, bogatych strojach mieszczańskich, które podkreślają i ukazują z całym przepychem dumę i dostojność cechującą mieszkanców miasta Żywca. Najbardziej charakterystycznymi tańcami wykonywanymi przez tancerzy "Ziemi Żywieckiej" są między innymi: polonez żywiecki i mazur żywiecki, polki, walc, kadryl, szewc, huzar, cwajter i półcwajter.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska

Opracowanie muzyczne: Jan Brodka.

Program pt. " Przenosiny Cechu Szewskiego i Burkot"

Program oparty jest na trdycji Mieszczan Zywieckich  przenoszenia znaków cechowych z siedziby starego Cechmistrza do siedziby nowego Cechmistrza. Ceremonia przenosin uroczyście celebrowana  kończy się zabawą zwaną Burkotem.

Choreografia; Krystyna Kwaśniewska

Opracowanie muzyczne: Jan Brodka

Tańce i przyśpiewki Krakowiaków Wschodnich


Program oparty jest na folklorze  sąsiadującego z Żywiecczyzną regionu krakowskiego.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska.
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka.

Suita Lubelska

To program prezentujący tradycyjne tańce i przyśpiewki tego regionu, takie jak: polka, walczyk lubelski, mach, osa, cygan i inne wykonane w pięknych strojach krzczonowskich.

Choreografia: Leszek Kędra i Krystyna Kwaśniewska
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka


Zabawa rzeszowska


Należy do jednej z bardziej dynamicznych i fantazyjnych prezentacji Zespołu. Ogniste polki i sztajery oraz wesołe przyśpiewki pochodzą z regionu rzeszowskiego, obfitującego w niezliczoną ilość polek. Dodać należy, że nasze tancerki prezentują się niezwykle urodziwie w kolorowych, bogato haftowanych strojach rzeszowskich.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka
 

Tańce i przyśpiewki łowickie


Region łowicki położony jest w centralnej Polsce. Strój łowicki to charakterystyczne różnobarwne paski, bardzo bogato zdobione haftami o kwiatowych wzorach. Na program zespołu składają się kujawiaki, walczyki, polki i oberki w oprawie melodyjnych,lirycznych pieśni i żywych przyśpiewek.

Choreografia: Jolanta Kutereba
Przygotowanie techniczne: Krystyna Kwaśniewska

Opracowanie muzyczne: Janusz Kazimierczak, Jan Brodka

 

Tańce i przyśpiewki Górali Spiskich

Na 12 minutowy program składają się najpopularniejsze tańce Górali Spiskich na czele z czardaszem. Program jest pełen dynamiki i ekspresji, a piękne spiskie stroje podkreślają wdzięczne ruchy tancerek i męski szyk tancerzy.

Choreografia: Maria Wnęk                                                                                          Przygotowanie techniczne: Krystyna Kwaśniewska
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka

TAŃCE NARODOWE

 

Pieśni i Tańce z okresu Księstwa Warszawskiego(1807-1815)

W programie tym znajdują się znane patriotyczne pieśni z okresu Księstwa Warszawskiego oraz tańce: walc, polonez i mazur prezentowane w strojach z epoki - panie w balowych sukniach, a panowie w mundurach ułańskich.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka

Polonez do muzyki Franciszka Kurpińskiego

Ozdobiony staropolskimi śpiewami.Tańczony w kontuszach szlacheckich.

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska

Opracowanie muzyczne: Krzysztof Kramek, Jan Brodka


Mazur z Opery Straszny Dwór

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska

Muzyka: Stanisław Moniuszko

Krakowiak z lajkonikiem

Choreografia: Emil Bytom, Krystyna Kwaśniewska
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka


Kujawiak z oberkiem


Choreografia: Krystyna Kwaśniewska
.
Opracowanie muzyczne: Jan Brodka.

Kujawiak Henryka Wieniawskiego

Duet

Choreografia: Krystyna Kwaśniewska